Sådan får du 88% Open Rates og 60% CTRs med Facebook Messenger

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
messenger marketing chatbot

Vidste du, at der er over 1.300.000.0000 personer dagligt på Messenger? Det er flere end, der logger på Facebook! 💡Og Messenger kombineret med en Chatbot giver dig marketing-muligheder, som du KUN HAR TURDE DRØMME OM! Det er fremtidens markedsføring, og konkurrencen er lav!


Fundamentet for Messenger-marketing ligner traditionel email-marketing i den éne forstand, at man ejer en liste af personer, som man må kontakte. 

Med email-marketing benytter man nyhedsbreve, email-triggering eller personlige mails, men effektiviteten på dette medie er ikke længere imponerende, og de tekniske muligheder er begrænset. 

Og her kommer Messenger-marketing ind i billedet med bl.a. push-meddelelser, let opsamling af data og hurtige beskeder, som er nemme for modtageren at interagere aktivt med.

Eksempel på Chatbot og Messenger Marketing til Restaurationer





De typiske engagement-statistikker for de 2  ovennævnte medier ser således ud:

EMAIL

  • Open rates på gode dage 20% 
  • Click-through rates 2-5%.
  • Ses og åbnes i løbet af dage til uger.

Messenger

  • Open rates typisk 80-90%
  • Click through rate 60%.
  • Ses og åbnes inden for 5-60 minutter.

***** Hvis du i praksis sender et nyhedsbrev via email til 1.000 personer, så klikker 50 personer på et link i mailen. Sender du den samme besked via Messenger, så trykker 600 personer på linket – 1.100% flere!! ******

Men dét som også gør Messenger interessant er, at du kan håndtere en masse teknisk direkte i Messenger, så modtageren aldrig behøver trykker på et link for at foretage købet på din hjemmeside. Det øger din konverteringsgrad med op til 300%!





Messenger vs. traditionel markedsføring

På Facebook ved du, hvor mange der har set annoncen, klikket på linket og på anden måde interageret, men derefter er de “ude” af dine hænder med mindre, at du har fået dem til at oplyse deres email, som tidligere nævnte statistik kan afsløre effekten af. 

Traditionelt set betaler du altså for, at folk ser din annonce på eksempelvis Facebook eller i et magasin, som leder til et salg. Efter en periode betaler du for en ny annonce (til samme personer) for at skabe nye salg – denne process gentager sig. Du ejer ikke dit publikum, og du kender dem ikke. Du betaler hver gang, at du annoncere samtidig med, at du sætter en marketing-process i gang (tid = penge).

Lav indgangsbarrierer

Indgangsbarrieren fra en annonce på Facebook, Instagram eller et andet medie til en person tilmelder sig din Messenger-liste er uhyggelig lav. Det vil sige, at det er nemmere at få en person til at tilmelde sig din Messenger-liste end email-liste. Dette skyldes bl.a.

  • Du kan oprette Facebook/Instagram kampagner, hvor handlingsknappen fører til, at modtageren åbner en samtale med din virksomhed i Messenger.
  • Du kan kører en kampagne på Facebook/Instagram, hvor alle der kommentere på et opslag åbner din Messenger.
  • Det er NYT, spændende og anderledes samtidig med, at kunden er vant til at kommunikere på Messenger.

Og det fantastiske er, at det hele er automatiseret af en chatbot, som afdækker din listes behov 24 timer i døgnet helt automatisk. Hvad end om kunden har brug for kundeservice, du ønsker at sende en annonce, et spørgeskema eller anden information ud til listen eller enkeltpersoner.

Messenger marketing er SMART MARKETING!

messenger og chatbot marketing

Ovenstående gør annoncering og kommunikationsvejen langt hurtigere og mere bekvemmelig end de traditionelle metoder. Der er stadig mindre end 1% af virksomhederne, der benytter Messenger-marketing med en Chatbot i dag. Det giver dig mulighed for at drage fordel af lav konkurrence samt at fungere som first-mover branchen. Det forventes, at Messenger og Chatbot-lignende markedsføring er den førende markedsføringsform i løbet af de næste 5 år.

Hold dit lead og kunde i Messenger!

Hvis man skal opnå den bedste effekt, så skal kunden holdes i Messenger – de skal ikke sendes videre til en landingsside. Det vil sige, at man benytter Messenger som kommunikationsmiddel – det er her man indhenter den nødvendige information for at kunne kontakte vedkommende eller udarbejde et tilbud – og du har teknologien til at gøre det muligt.

Når man først har kunden i Messenger, så kan man benytte en række funktioner:

  • Drip-campaigns
    Når en kunde har startet en samtale, så indtræder de i en kampagne, som løber over en periode. Dvs. 1. dag modtager de en information, 7 dage efter en ny osv. afhængigt af formålet.
  • Messenger nyhedsbrev
    Segmenter din Messenger-liste og send masse-meddelelser ud.
  • Forbind data
    Integrer Chatbotten med Zapier og send data til apps, Google Sheets, CRM-systemer  osv.
  • Og meget andet…

Derudover, så handler Messenger-marketing i høj grad om, at skabe forbindelse til mulige kunder, som muligvis ikke konverterer i første omgang, men med tiden påvirkes via drip-campaigns eller lign. Derfor skal man investere tid i projektet og anse det som en langvarig investering, der samtidig skaber resultater fra start.





Henrik Lindebjerg Møller

Henrik Lindebjerg Møller

Specielle i WordPress Udvikling og Messenger Marketing.

Skriv en kommentar

Om Lindebjerg Medier

Vi har samlet alt det vigtigste online for din virksomhed under ét tag fra hjemmesideudvikling, email, server og online markedsføring, så du får én stærk samarbejdspartner, der kender din virksomhed og dine behov.

Seneste indlæg

Synes godt om os

Bestil uforpligtende tilbud på Standard-pakken

Bestil uforpligtende tilbud på Basis-pakken

Bestil uforpligtende tilbud på Pro-pakken

Bestil uforpligtende et special tilbud på hjemmeside